מטילדה קלדרון אריאל

מטילדה קלדרון אריאל

נולדתי בינואר 1927, בתו של יעקב קלדרון יליד מונסטיר. מאשתו הראשונה, שמחה, שנפטרה בלידה היתה לו בת אחת, שרינה, ומאשתו השנייה, רינה, נולדו 10 ילדים, חמישה בנים וחמש בנות: חיים, שמואל, שמחה (עוזיאל), יצחק, רחל (מולכו), אברהם (אלברטו), אני מטילדה (אריאל), יהודית (תסמונת דאון), תמר (אבנר), נסים.  כולנו נולדנו בעיר העתיקה הייתי בת 9 ב-1936 כאשר עברנו אל מחוץ לחומות.

מטילדה קלדרון על ברכי אימה עם המשפחה בירושלים העתיקה

הבית שנולדנו בו ברובע היהודי היה סמוך ל"בית השרוף" מתקופת חורבן בית המקדש שחשפו הארכיאולוגים אחרי 1967.  את הבית קנו סבא וסבתא – חיים  ושמחה – אחרי שעלו ארצה ממונסטיר בסוף המאה ה-19, יחד עם אבי, יעקב ואחיו משה (כשגדל הוא ברח מהצבא הטורקי ועבר להתגורר במקסיקו), כשעלו ארצה אבי היה נער. לבית שלנו היתה חצר גדולה מאוד והיו בו שני אגפים ושני גרמי מדרגות ומסביב חומה ושער. האגף השמאלי נפגע  מרעידת אדמה ב-1927 והמשפחה עברה לגור באגף הימיני.

האב יעקב קלדרון

סבי היה חייט תיקונים וכן גם אבי כאשר גדל. זכורה לי היטב החנות הקטנה בה  עבד אבי בין רחוב דוד לרחוב היהודים.  עם הזמן אבי עבר לחנות גדולה ברחוב דוד ויחד עם שני שותפים החל לעסוק בעודפי צבא מהצבא הבריטי כנעלים גבוהות, מדים, אוהלים  וכו' והקונים העיקריים היו אנשי חומה ומגדל והקיבוצים. עם השנים נהג אבי לנסוע כל שבועיים או שלושה למצרים לקנות את העודפים. לחנות ברחוב דוד היה מחסן אחורי גדול וכן גם בבית בעיר העתיקה היה עוד מחסן גדול. כל זמן שגרנו בעיר העתיקה אבי היה הגבאי הראשי בבית הכנסת יוחנן בן זכאי. וב-1936 בגלל המאורעות, יצאנו מהעיר העתיקה עברנו לגור ברח' אגריפס ואבי עבר לחנות במרכז המסחרי ושכר מחסן גדול במנזר בעמק המצלבה. ב-1948 עם פרוץ מלחמת השחרור החנות נשרפה ע"י הערבים. לאחר שהחנות נשרפה הוא פתח, יחד עם מאיר ויוסף יושע, חנות הלבשה וסניף אתא ברוחב יפו במחנה יהודה במקום שהיום נמצאת מסעדת חבה.

לאחר שיצאנו מהעיר העתיקה אבי השתלב בקהילת יוצאי מונסטיר בבית הכנסת "יגל יעקב" וזמן קצר לאחר מכן היה הגבאי הראשי של בית הכנסת. אבי הוא זה שיזם ובחלקו תרם לבניית עזרת הנשים בבית הכנסת, עד אז היה רק וילון ששימש מחיצה.  ב-1957 אבי נפטר (3 שבועות לאחר שנישאתי) ואמי תרמה ספר תורה שחלקו של הארגז עשוי כסף וקטיפה בצבע בורדו  בעבודה תימנית של משפחת ימיני והמגילה כתובה בידי סופר סתם, היתה עליו לוחית שבה נכתב שהספר נתרם בידי רינה קלדרון לזכרו של יעקב קלדרון ז"ל . משום מה הלוחית הזו הוחלפה לשמו שלתורם אחר.

בראשית 1948  השתתפתי במלחמת השחרור במגרש הרוסים, מוסררה ובנוטרדם רק ביוני חוילתי לצבא ההגנה לישראל . ב-1951 התחלתי לעבוד באוניברסיטה בעברית בתחילה בלשכתו של נשיא האוניברסיטה ולאחר מכן  כמזכירתו של סגן הנשיא פרופ' אבן ארי.  ב-1960 עברתי לעבוד כמזכירה של המדור לפיסיקה וזאת למשך 25 שנים.

ב-1957 נישאתי לאברהם סלוצקי, לימים שינינו את השם לאריאל, נולדו לנו שלוש בנות, נאווה, רינה ונעמה, יש לנו שבעה נכדים, שישה נינים ועוד אחד בדרך.

כעת אני פעילה מאוד במועדון "הדלת הפתוחה" ברחוב רד"ק 2  ומשתתפת בחוג לקרמיקה וציור ועוד פעילויות במועדון.