סיפורה של יונית יוסיפון – משפחות ברוך, חסון, קלדרון, קמחי

במשפחתי, רב הנסתר על הגלוי. רק לאחר מותו הפתאומי של אבי התחלתי לברר אודות משפחתו וגיליתי דברים מפתיעים. נראה לי שאפילו הוא לא היה מודע להם.
אבי האהוב יעקב ברוך, שנפטר בשנת 2014, התייתם בגיל 3 מאביו בנימין ואמו רחל גידלה אותו לבדה. הוא נולד בערב פסח, י"ד בניסן התרצ"ה (1935), בבית החולים "הדסה" בתל אביב. אחים לא היו לו, אך לאמו רחל, הבכורה מבין ששת אחיה ואחיותיה, היו אחיינים שאתם אבי אהב מאוד לבלות.

אסתר חסון ושלוש מבנותיה: משמאל רחל ברוך, מימין שרה כהן והתינוקת כוכבה כדורי

הסיפור היחידי ששמעתי בילדותי הוא שמשפחתה של אמו הצליחה לעלות לארץ בזכות הסרטיפיקטים שליאון קמחי דאג להם.

סבתי רחל נולדה במונסטיר בשנת 1915 לאברהם ולאסתר חסון, בעלי מתפרה גדולה שם. המשפחה עלתה לארץ באוגוסט 1932 באוניית מסע רוסית בשם "ציצרין". הם באו לארץ כ"תיירים", על מנת כדי להערים על שלטונות המנדט הבריטי. ילדי משפחת חסון נרשמו בחלקם בדרכונה של האם אסתר וחלקם בדרכונו של אבי המשפחה, אברהם. המשפחה הגיעה לעיר העתיקה בירושלים ולאחר מכן עברו מספר מקומות מגורים בעיר. במקביל לאברהם ואסתר עלתה לארץ, כנראה בנפרד, גם משפחתה של חנה קמחי, טיה בכורה כפי שנקראה בפי כולם, אחותה של אסתר חסון. הודות לעקשנותה הצליחו לעלות לארץ ולהימלט מהזוועות. סבי בנימין הגיע לארץ בגיל עשרים באוניה בשם "פרנץ מרינג" בתאריך ד' בתמוז תרצ"ב (8/7/1932), גם הוא באשרת תייר. בני משפחה אחרים שלא עלו – נספו.

לימים, נישאה רחל, סבתי, לבנימין ברוך שאותו  הכירה במונסטיר והזוג הצעיר עבר להתגורר בתל אביב.  בנימין, יליד 1912, הוא בנם של ג'ויה ויעקב ברוך. ג'ויה ברוך -קמחי  לבית קלדרון נולדה במונסטיר ב-1883. לג'ויה ויעקב ברוך נולדו שני ילדים אלבירה ובנימין. אלבירה, ילידת 1909, עלתה לארץ גם היא, אינני יודעת מתי. בנימין היה חייט במקצועו ונפטר בגיל 26 כנראה מדלקת ריאות.

ג'ויה התאלמנה מיעקב ונישאה שנית לקוטיאל קמחי, שהיה נשוי בעבר לסול, ולהם שני בנים אפרים ויצחק. ב-1921 נולד לג'ויה ולקוטיאל בן בשם אברהם.

קוטיאל, יליד 1863, היה סוחר עצים. שם אשתו הראשונה היה, כאמור, סול ובנם המשותף יצחק שנולד ב 1903 היה חייט במקצועו. והיה  נשוי לקלרה. ליצחק וקלרה נולדו 5 ילדים, קוטיאל, אנה, סול, דוד וסלומון. הם גרו ברחוב הרצגובסקה 36 בביטולה וכולם נספו בטרבלינקה. בנם השני אפרים, אשתו מרים וחמשת ילדיהם נספו אף הם.

אחד מאחיה של ג'ויה, אליעזר קלדרון, ואשתו שמחה עם תשעת ילדיהם, הצליחו לעלות ארצה בשנת 1934. אך גורלם של שאר בני המשפחה הן של ג'ויה והן של קוטיאל לא שפר וכולם הובלו אל מותם בטרבלינקה כמו שאר בני הקהילה.

בני משפחת קמחי, התגוררו ברחוב ORISARSKA 4, בביטולה.

אלבירה נישאה ליוסף חנוך והם התגוררו בתל אביב. אלבירה היא למעשה השריד האחרון ממשפחת ברוך שנותר לאחר שאמה ובעלה השני נספו ובנימין נפטר. היא נפטרה בשיבה טובה בגיל 90.

החבורה צולמה במונסטיר. מימין יצחק קלדרון. משמאל – חיים אלבוחר.
מי השאר ?

משמאל, סבתי רחל ברוך לבית חסון. ילידת 1915.
עלתה לארץ בגיל 16
נישאה לבנימין ברוך והתגוררו תקופת מה בתל אביב.
לאחר מותו של בנימין, חזרה לירושלים והתגוררה עם בנם יעקב בנחלת ציון בירושלים.
מי מכיר את הבחורה הימנית?
התמונה צולמה במונסטיר. ייתכן והבחור הוא ממשפחת אלבוחר, אחד האחים של אסתר וחנה (בכורה), בנם של יעקב וכוכבה אלבוחר.
מישהו מזהה ?

הילד משמאל הוא אבי, יעקב ברוך. התמונה צולמה בתל אביב בסביבות שנת 1938
מי מכיר את הילד השני?

אבי יעקב מצולם על גבי כרטיס ברכת שנה טובה

סבי, בנימין ברוך. נולד במונסטיר בשנת 1912
עלה לארץ באניה בשם "פרנץ מרינג" ב 8/7/1934
נישא לרחל לבית חסון. נפטר ונקבר בתל אביב ב 23.12.1939
מי יודע פרטים נוספים על סבי ?

משמאל ג'ויה ברוך קמחי, לבית קלדרון ובעלה השני קוטיאל קמחי, עם בנם אברהם. נספו במחנה ההשמדה טרבלינקה. אברהם היה בן 22 בהירצחו.

תמונה שצולמה במונסטיר. הבחור מימין – סבי, בנימין ברוך.
הזוג המבוגר אימו: ג'ויה ברוך לבית קלדרון. לידה בעלה השני קותיאל קמחי
ייתכן והילד עם המנדולינה הוא אברהם קלדרון. אשמח לדעת האם יש למישהו פרטים נוספים.

התמונה צולמה במונסטיר.
ימני קיצוני-סבי בנימין ברוך. לידו עם החליפה הבהירה יצחק קלדרון.
אולי למי מכם יש תמונה עם החבורה הנחמדה הזו ויכול לומר לי מי הם.
תמונה שצולמה ביוגוסלביה עם הקדשה בגב התמונה
מי מכיר?